Veilig vakmanschap en begeleiding & toezicht
Eerder hebben we bericht over onze training Veilig Vakmanschap, een interactieve training waarbij we medewerkers leren om zelf veiligheid te integreren in hun werk. Maar hoe doen we dat dan?
De vierde lesdag van de training Veilig Vakmanschap gaat over begeleiding & toezicht.
Houden we toezicht op medewerkers of begeleiden we medewerkers tijdens hun werkzaamheden? Ik zie vooral het toezichtrondje plaatsvinden en veelal blijkt dat bij uitvoeren van toezicht een gebrek aan begeleiding zichtbaar wordt. Welk kennisniveau is aanwezig? Over het werk, de klus, de locatie, de omgevingsfactoren en klopt dat met de werkvergunning en begrijpen medewerkers dat? Of is de werkvergunning een papieren tijger? Hoe zorgen we dat medewerkers met de juiste informatie aan het werk gaan?
Hierbij horen vragen als:
- Wat is het idee achter een werkvergunning, waarom gebruiken we die, wat kan ik ermee?
- Hoe kan ik invloed uitoefenen op mijn eigen werkplek en die van de ander als het gaat om veiligheid?
- Hoe kan ik zelf een werkplekinspectie uitvoeren en waarom zou ik dat willen?
- Toezicht houden en begeleiding geven, hoe kan ik daar het beste invulling aan geven?
- Hoe zit dat nou met al die verschillende onderdelen in veiligheid en veilig werken?
Interactief en direct toepasbaar
De trainingen zijn interactief, praktisch en toepasbaar in de eigen directe werkpraktijk. Geen examen aan het einde van de training maar wel een vol portfolio met les- en werkopdrachten. Daarnaast stellen de deelnemers een eigen leerverslag op. Wij geloven dat je leert door te beleven, te ervaren, te doen en te reflecteren. In deze training worden we onze eigen safety coach en elkaars safety mate!